enovakova 20.06.2024

Výsledky a publikace

NOVĚ VYTVOŘENÉ INTERVENČNÍ PROGRAMY 

ROZVÍJÍM SE

Metodický intervenční nástroj, který ze své podstaty vychází ze švýcarské metodiky Objectif Grandir (Pellaux, 1993). Tento intervenční nástroj cílí na mladší děti na prvním stupni základní školy. Metodika rozvíjí jejich životní dovednosti a podporuje jejich osobnostní růst. Program je zaměřen na rozvoj schopností dítěte, které bude ve svém současném i budoucím životě čelit mnohým rizikovým situacím: rizikům v dopravě, nebezpečím v kontaktu s vrstevníky i v kontaktu s cizími dospělými osobami, afektivním konfliktům, možnému riziku vzniku závislostního chování, ztrátě zaměstnání rodičů, smutku ze ztráty blízkého člověka, rychlé adaptaci na nové životní podmínky a mnohé další. Učitelé a rodiče nemohou dítě zbavit těchto životních rizik a obtíží. Každé dítě však může na základě těžkostí, jež prožívá, mít možnost zvolit i pozitivní přístupy pro změnu, pokud má možnost o nich důvěrně hovořit s dospělými, kteří mu dokážou naslouchat, porozumět mu a obnovit jeho důvěru v sebe sama. Prostřednictvím sebevyjádření, vyjádření pocitů, názorů a tužeb objevuje dítě své hranice, zvětšuje svoji schopnost pro změnu, posiluje své kritické myšlení i svůj smysl pro zodpovědnost. Program má také napomoci procesu komunikace, začleňování se do společnosti, otevírání různých témat pro diskusi, budování pozitivních vztahů s vrstevníky a napomáhat tak ke zdravému psychickému vývoji dítěte. Metodika Rozvíjím se je určena pedagogům, zejména třídním učitelům, školním metodikům prevence, kteří jej budou se třídou realizovat (Horálek et al., 2023a).

RODINA SPOLU

Jedná se návrh struktury pilotního preventivního metodického programu zaměřeného na práci s rodiči k posilování jejich rodičovských kompetencí. Je tedy určenýpro rodiče a je zaměřen na posilování jejich rodičovských kompetencí (Horálek et al., 2023b). Vznikl na základě potřeby oslovit právě rodiče jako důležitou cílovou skupinu v prevenci rizikového chování a začlenit je do realizace preventivních programů pro jejich děti ve školním prostředí. Jde zejména o programy pro různé cílové skupiny žáků zaměřené na rozvoj jejich sociálních dovedností ve vztahu k prevenci užívání návykových látek. Program jako celek navazuje na metodiky Rozvíjím se, Kočičí zahrada, Unplugged a nPrevence. Jde o příležitost, kdy rodiče mohou komunikovat a sdílet názory svých dětí z právě realizovaných programů a sami uplatňovat či využívat vhodné rodičovské strategie získané na vzájemných setkáních.Role rodičů v preventivním působení na děti je neopominutelná. Pro vyšší efekt preventivních aktivit je vhodné zapojení zejména rodičů dětí ve věku 10 až 13 let. Adolescence je obdobím přechodu z dětství do dospělosti a je charakteristická množstvím změn v životě jedince, ať už to jsou změny v oblasti fyziologické, psychické či sociální, ať už ve smyslu negativním nebo pozitivním. Některé z těchto změn jsou předmětem vývojových úkolů tohoto období. Velkou proměnou procházejí interpersonální vztahy. Významné jsou pro adolescenty zejména vztahy s vrstevníky, a především se svými rodiči. Také proto je období adolescence zvoleno za důležité v preventivním programu pro rodiče.

Hlavním cílem tohoto preventivního programu je napomoci rodičům zvýšit jejich povědomí o rizikových i ochranných faktorech v rodině, které mohou v raném dospívání souviset s možným nástupem rizikového chování jejich dětí. Zároveň je cílem podpořit a posílit rodiče v uplatňování takového stylu výchovy, který představuje i uplatňování větší kontroly a pozitivního povzbuzování dítěte k samostatnosti a nezávislosti. Tento přístup vyžaduje vyrovnaný a pečující postoj rodičů, spojený s přijetím a povzbuzením samostatných rozhodnutí dospívajícího.

NELÁTKOVÉ (BEHAVIORÁLNÍ) ZÁVISLOSTI

Pro oblast nelátkových (behaviorálních) závislostí jsme vytvořili komiks a leták s názvem „Když závislost na hrách ukradne život“ (Tejklová, 2023a, 2023b). Komiks, který přehlednou a jednoduchou formou poukazuje na tuto problematiku, je určen pro cílovou skupinu profesionálů, kteří realizují primární prevenci s dětmi, ale i pro děti. Leták je naproti tomu určen pro děti a jejich rodiče – dozvědí se nejen o problému, ale i o tom, kde lze vyhledat odbornou pomoc.

19

KDYŽ ANOREXIE A BULIMIE UŽÍRAJÍ TĚLO I DUŠI

Pro profesionály zejm. ve školství jsme připravili komiks a leták s názvem „Když anorexie a bulimie užírají tělo a duši“, doplňující materiál pro prevenci rizikového chování u poruch příjmu potravy (Tejklová, 2023c, 2023d). Jeho cílem je atraktivní a poutavou formou upozornit na rizikové vzorce chování, které mohou být, za určitých okolností, spouštěcím mechanismem těchto poruch. Pro cílovou skupinu dětí jsme vytvořili jednoduchý leták s kontakty na pomoc.

18

SEBEPOŠKOZOVÁNÍ: LETÁK A KOMIKS

Stejně jako u komiksu a letáku na téma poruch příjmu potravy a nelátkových závislostí, i u sebepoškozování cílí autoři na tři cílové skupiny – na profesionály realizující primární prevenci s dětmi, na děti a dospívající, a na jejich rodiče / zákonné zástupce. Tyto materiály jsme připravili pod názvem korespondujícím s nejčastěji užívaným odůvodněním sebepoškozování, které děti uvádějí: „Když je fyzická bolest úlevou od té psychické...“ (Tejklová, 2023e, 2023f).

20

PŘEVZATÉ INTERVENČNÍ PROGRAMY 

BOYS AND GIRLS

Jedná se o preventivní program zaměřený na podporu zdravého životního stylu u dětí a dospívajících, určený pro žáky 8. a 9. tříd základních škol (Rementeria & Cunin, 2023). Jeho cílem je preventivně působit nejen v oblasti návykových látek, ale i u dalších forem rizikového chování, které jsou s problematikou návykových látek spojeny. Předpokladem této preventivní intervence je, že každý dospívající by měl mít všechny relevantní informace o problematice návykových látek a rizicích, která jsou s nimi spojena. Podstatné je, aby tyto své znalosti uměl uplatnit ve svém životě, ve svých postojích ke svému zdraví a životním hodnotám.

INEP 8

Základní, velmi stručný on­line kurz, který obsahuje ty nejdůležitější informace z oblasti primární prevence (Gabrhelík et al., 2021a). Svým absolventům umožní bazální orientaci v oblasti primární prevence. Kurz byl připraven tak, aby odpovídal realitě preventivní praxe ve vyspělých zemích, je připraven souladu s mezinárodními standardy v prevenci a odpovídá principům evidence­based přístupu. Zprostředkovává základní přehled elementárních klíčových konceptů prevence rizikového chování a aktuálních informací, které jsou podloženy vědeckými postupy. Kurz obsahuje celkem 10 lekcí, které svým součtem dávají 8 hodin: úvod do kurzu (0,5 hodiny); návykové látky, epidemiologie a problémové populace (0,5 hodiny); věda o prevenci a na důkazech založených politikách (0,5 hodiny); intervence v rodině (1 hodina); školní prevence (1 hodina); prevence na pracovišti (1 hodina); komunitní prevence (1 hodina); environmentální prevence (1 hodina); prevence založená na médiích (1 hodina); monitoring a evaluace (0,5 hodiny). Kurz je realizován na on­line platformě MOOC Univerzity Karlovy. Výhodnou kurzu je, že je dostupný kdykoli a odkudkoli, kde je internetové připojení. Uživatel kurzu postupuje při jeho absolvování svým vlastním tempem a 8hodinová dotace kurzu může být konzumována po libovolnou dobu. Je tedy z hlediska časového ke svým uživatelům velmi přívětivý a flexibilní.Po úspěšném absolvování kurzu si posluchač v systému sám vygeneruje certifikát o jeho absolvování. Kurz je pro účely tohoto projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra.

Tento vzdělávací kurz je bazální „startovací“ čárou pro pracovníky, kteří se profesně věnují problematice pre- vence rizikového chování na všech úrovních a současně participují svojí aktivitou na zlepšování duševního zdraví dětí a dospívajících. Sekundárním cílem kurzu je „navnadit“ ty, kteří se z důvodu vlastní vytíženosti stále nemohou rozhodnout pro systematické vzdělávání v primární prevenci.Kurz byl specificky vytvořen jako základní vzdělávací komponenta pro cílovou skupinu profesionálů v rámci tohoto projektu a je odborně garantován prof. Mgr. Romanem Gabrhelíkem, Ph.D., členem projektového týmu.

INEP 40

I když i tento kurz – s ohledem na celkový rozsah primární prevence – nazýváme základním, přináší svým rozsahem 40 hodin hlubší a komplexnější úvod do této oblasti. Je plně dostupný ve formátu on­line na portálu MOOC UK. Celý název kurzu je Úvod do prevence založené na důkazech (Introduction to Evidencebased Prevention) (Gabr­helík et al., 2021b). Kurz podává základní informace z oblasti primární prevence rizikového chování a významnou přidanou hodnotou jsou přesahy v jednotlivých komponentách. Kurz vychází ve svých základech z Evropského kurikula – EUPC (European Universal Prevention Curriculum) a využívá výsledků projektu UPC (The Universal Prevention Curriculum) ­Adapt Project. Kurz odborně garantuje prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D. Kurz obsahuje online prezentace, nahrané živé přednášky, krátké kvízy, povinnou četbu a doplňkové materiály pro čtení. Kurz je rozdělen do 10 lekcí, vždy po 4 hodinách: úvod / návykové látky, epidemiologie a problémové populace / věda o prevenci a na důkazech založených politikách / intervence v rodině / školní prevence / prevence na pracovišti / komunitní prevence / environmentální prevence / prevence založená na médiích / monitoring a evaluace. Úspěšný absolvent si v systému sám vygeneruje certifikát o absolvování kurzu. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra.

KOČIČÍ ZAHRADA

Jedná se o interaktivní prezenční nástroj využívaný v rámci všeobecné prevence, která je nespecifická a cílí na rozvoj dovedností pro život (Barnatová et al., 2023). Cílovou skupinou jsou žáci 1. stupně základní školy, ve věkové skupině od 7 do 10 let (což odpovídá 2. až 5. třídě). Důraz se klade na interaktivní předávání informací, zvyšování sociálních dovedností a kompetencí pomocí podrobně připravených setkání. Kurz se skládá z úvodního setkání, dvanácti tematicky zaměřených lekcí, které jsou zpracovány tak, aby se každá z nich mohla realizovat v rámci jedné až dvou vyučovacích hodin, a závěrečného setkání. Program respektuje zásady pro poskytování pro- gramů primární prevence rizikového chování stanovené cílové skupině. V metodickém zpracování lekcí se klade důraz na rozšiřování informací, rozvoj postojů a sociálních dovedností žáků. Program se skládá ze tří částí, a to z úvodu, metodiky pro učitele a dvanácti zpracovaných lekcí. Každá lekce má dvě části. První tvoří samotný příběh, druhou pak metodický postup pro pedagogy, jak mají s konkrétním tématem pracovat. Jednotlivé příběhy na sebe navazují. Pro snadnější orientaci a práci s textem byla použita jednotná struktura zpracování:

  1. na začátku každé lekce je shrnutí předchozího děje a stručné seznámení s aktuálním tématem,
  2. v každé lekci jsou uvedeny konkrétní cíle k danému tématu, přehled základních pojmů a termínů,
  3. přehled pomůcek,
  4. ke každé lekci jsou vytvořeny příklady konkrétních otázek, které téma dále rozvíjejí a pomáhají žákům se nad situací zamýšlet a řešit ji,
  5. prezentace příběhu,
  6. práce s žáky, převážně ve skupinkách dle uvedené metodiky a v neformálně uspořádaném prostředí s využitím komunitního kruhu,
  7. v každé lekci je navržena i hlavní aktivita, která dokresluje příběh,
  8. v závěru lekce následuje krátké shrnutí s doporučením a upozorněním pro učitele na možná rizika vzhledem k probíranému tématu,
  9. krátká evaluace ze strany žáků i pedagoga­ vedoucího programu.

 

Po úspěšném absolvování kurzu účastník obdrží certifikát. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a so- ciálních věcí.

UNPLUGGED

Mezinárodní preventivní program Unplugged, který byl v české republice pilotně implementován ve školním roce 2007/2008, je komplexně ucelený program primární prevence. Je určen pro žáky 6. tříd (první ročník druhého stupně) a je realizován v průběhu jednoho školního roku. Tato preventivní aktivita je založena na modelu komplexního vlivu sociálního prostředí (Comprehensive social influence model). Takto modelované programy v sobě kombinují edukaci zaměřenou na životní dovednosti, které jsou korigovány normativním vzděláváním (korekcí normativních přesvědčení) v kontextu předávání znalostí a vědomostí o návykových látkách (Jurystová & Miovský, 2010).Význam tohoto preventivně­­-intervenčního nástroje spočívá zejména v tom, že jeho realizací lze dosáhnout pozitivního, měřitelného, a statisticky významného efektu. Tento přínos byl prokázán i v oblasti pravidelného užívání konopí. Toto zjištění odpovídá i výsledkům evalua- ce efektivity tohoto nástroje v rámci celoevropské studie EU­Dap (Novák a kol., 2011).V rámci projektu byl vydány všechny tři komponenty: Unplugged – metodika pro učitele (EU­Dap, 2023a), Unplugged – pracovní sešit (EU­Dap, 2023b) a Unplugged – pracovní karty (Eu­Dap, 2023c).

nPREVENCE

Metodika nPrevence je ryze český interaktivní prezenční program všeobecné prevence užívání návykových látek. Je určena primárně pro žáky 7. tříd a sekund víceletých gymnázií (Gabrhelík et al., 2023). Cílem tohoto preventivního programu je vybavit děti a dospívající tak, aby v životě činili zdravá a bezpečná rozhodnutí. Program nPrevence je koncipován tak, aby volně navazoval na původních 12 lekcí metodiky Unplugged. Cílem je upevnit a dále posílit preventivní efekt především u užívání tabáku, alkoholu a konopných látek. Součástí této unikátní metodiky je manuál pro pedagogy, kteří budou se třídou program realizovat. Celkem čtyři 45minutové lekce nPrevence lze realizovat v průběhu běžného školního režimu. Metodiku realizuje se třídou pedagogický pracovník (nejčastěji školní metodik prevence) a není možné ji používat bez náležitého proškolení. V rámci školení v metodice nPrevence pedagogové rozvíjejí své dovednosti pro realizaci nPrevence a prací s doplňujícími videoprezentacemi získávají informace, které v manuálu pro učitele nejsou obsaženy. Rovněž prakticky nacvičují aktivity v bezpečném prostředí a seznámí se s dalšími kolegy, kteří nPrevenci realizují na své škole. Vytváří se tak neformální síť preventivních pracovníků, kteří si mohou být navzájem prospěšní. Optimální kvalifikace a zkušenosti pro účast v kurzu: absolvovaný kurz Metodiky prevence užívání návykových látek Unplugged, nebo absolvované specializační studium pro školní metodiky prevence v rozsahu 250 hodin, nebo pedagog s 5 lety praxe v roli metodika či lektora preventivních programů a souhrnně absolvent alespoň 60 hodin kurzů s tematikou z oblasti primární prevence rizikového chování či práce se skupinou, nebo výchovný poradce se specializací, školní psycholog, etoped, oblastní metodik prevence v rámci pedagogicko­psychologické poradny alespoň s 1 rokem praxe. Po úspěšné absolvování kurzu účastník obdrží certifikát. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí.

TECHNOLOGIE A PREVENCE (TeP)

Jedná se o on­line kurz, který byl vytvořen s cílem pomoci zejména školním metodikům prevence, případně dalším pedagogickým pracovníkům, k rychlé orientaci v problematice rizik spojených s užíváním digitálních technologií a k umění provést několik rychlých preventivních intervencí v této oblasti (Gabrhelík et al., 2021c). Kurz absolventům poskytuje základní orientaci ve spektru problémů souvisejících s užíváním technologií, v projevech nadměrného užívání technologií či v možnostech rodičů a pečujících osob při pomoci s udržením kontroly nad technologiemi. Dále upozorňuje na oblasti, které by měly být zohledněny při používání jednotlivých technologií. Poskytuje rovněž kontakty, na něž se lze obrátit při podezření, že některý z žáků je ohrožen nadměrným užíváním technologií.Kurz je realizován na on­line platformě MOOC Univerzity Karlovy. Výhodnou kurzu je, že je dostupný kdykoli a odkudkoli, kde je internetové připojení. Uživatel kurzu postupuje při jeho absolvování svým vlastním tempem a 4hodinová dotace kurzu může být konzumována po libovolnou dobu. Je tedy z hlediska časového ke svým uži- vatelům velmi přívětivý a flexibilní. Dá se kdykoli přerušit a kdykoli v něm pokračovat tam, kde účastník skončil. Tedy, každý má možnost pracovat svým tempem a přizpůsobit si kurz svým časovým možnostem. Po úspěšném absolvování kurzu si posluchač v systému sám vygeneruje certifikát o jeho absolvování. Kurz odborně garantuje prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D. Kurz je pro účely tohoto projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí.

PROBLEMATIKA PORUCH PŘÍJMU POTRAVY – příručka pro pomáhající profesea pedagogické pracovníky

Poruchy příjmu potravy jsou jednou z forem rizikového chování, která je významným způsobem zatížena stereo­ typy a mýty. Mezi hlavní patří, že toto onemocnění je výhradně doménou dívek, nikoli chlapců; že jej lze snadno rozpoznat či že je snadno léčitelné a postačí, když pacient začne normálně jíst. Mnoho dětí a dospívajících může vypadat relativně zdravě, i přesto, že jsou vážně nemocní. Člověk s poruchami příjmu potravy cítí zmatek, rozporuplné pocity, psychický nátlak svých blízkých, aby normálně jedl/jedla. Publikace přináší ucelené a komplexní informace usnadňující zorientovat se v problematice a pochopit podstatu. Cílovou skupinu seznamuje s faktory, které mohou predikovat vznik a rozvoj poruch příjmu potravy, naučí rozpoznat první známky onemocnění a napoví, jaké kroky podniknout k řešení (Papežová & Gricová, 2023). 


 



 

počet zobrazení: 691 poslední aktualizace: enovakova, 20.06.2024
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.