enovakova 28.06.2023

Vzdělávací kurzy a metodiky

Vážené kolegyně a vážení kolegové, vítáme Vás na stránce projektu COPERISK, která představuje jednotlivé výstupy tohoto projektu.

Najdete zde všechny informace o preventivních intervenčních nástrojích, které jsme do projektu převzali nebo jsme je v něm vytvořili, a které považuje za důležité. Jejich struktura je vzájemně propojena a napomáhá vytvářet ucelené penzum informací, znalostí a dovedností, který mi by měl každý profesionál v prevenci disponovat.

INEP 8 - Rychlý úvod do prevence založené na důkazech

Jedná se o základní, velmi stručný on-line kurz, který obsahuje ty nejzákladnější a nejdůležitější informace z oblasti primární prevence. Svým absolventům umožní bazální orientaci v oblasti primární prevence. Kurz byl připraven tak, aby odpovídal realitě preventivní praxe ve vyspělých zemích, je v připraven souladu s mezinárodními standardy v prevenci a odpovídá principům evidence-based. Zprostředkovává základní přehled elementárních klíčových konceptů prevence rizikového chování a aktuálních informací, které jsou podloženy vědeckými postupy.

Kurz obsahuje celkem 10 lekcí, které svým součtem dávají 8 hodin: úvod do kurzu (0,5 hodiny) / návykové látky, epidemiologie a problémové populace (0,5 hodiny) / věda o prevenci a na důkazech založených politikách (0,5 hodiny) / intervence v rodině (1 hodina) / školní prevence (1 hodina) / prevence na pracovišti (1 hodina) / komunitní prevence (1 hodina) / enviromentální prevence (1 hodina) / prevence založená na médiích (1 hodina) / a monitoring a evaluace (0,5 hodiny).

Kurz je realizovaný na on-line platformě MOOC Univerzity Karlovy. Výhodnou kurzu je, že je dostupný kdykoli a odkudkoli, kde je internetové připojení. Uživatel kurzu postupuje při jeho absolvování svým vlastním tempem a 8hodinová dotace kurzu může být konsumována po libovolnou dobu. Je tedy z hlediska časového ke svým uživatelům velmi přívětivý a flexibilní.

Po úspěšné absolvování kurzu si posluchač v systému sám vygeneruje certifikát o jeho absolvování. Kurz je pro účely tohoto projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra.

Tento vzdělávací kurz je bazální „startovací“ čárou pro pracovníky, kteří se profesně věnují problematice prevence rizikového chování na všech úrovních a současně participují svojí aktivitou na zlepšování duševního zdraví dětí a dospívajících.

Sekundárním cílem kurzu je „navnadit“ ty, kteří se stále nemohou rozhodnout o systematickém vzdělávání v primární prevenci, že to možné je – i při jejich vytížení – a že přínos předčí vynaloženou energii.

Kurz byl specificky vyroben jako základní vzdělávací komponenta pro cílovou skupinu tohoto projektu (pedagogičtí pracovníci, policisté, preventisté, pracovníci OSPODu) a je odborně garantován pracovníkem projektu prof. Romanem Gabrhelíkem.



INEP 40 - Úvod do prevence založené na důkazech

I když i tento kurzu – s ohledem na celkový rozsah primární prevence – nazýváme základním, tak svým rozsahem 40 hodin přináší hlubší a komplexnější úvod do této oblasti. Opět je plně dostupný ve formátu on-line na portálu MOOC, který je provozovaný Univerzitou Karlovou.

Celý název kurzu je Úvod do prevence založené na důkazech (Introduction to Evidence-based Prevention), a jak tento název vypovídá, posluchač se zde dozví nejen základní informace z oblasti primární prevence rizikového chování, ale významnou přidanou hodnotou jsou přesahy v jednotlivých komponentách. Kurz vychází ve svých základech z Evropského kurikula - EUPC (European Universal Prevention Curriculum) a využívá výsledků projektu UPC – Adapt project. Aby byl co nejvíce přínosný pro naše pracovníky v prevenci byl upraven a přiměřeně adaptován do českých podmínek. Kurz je odborně garantován prof. Romanem Gabrhelíkem. Kurz obsahuje online prezentace, nahrané živé přednášky, krátké kvízy, povinnou četbu a doplňkové materiály pro čtení.

I tento kurz je dostupný kdykoli a odkudkoli, kde je internetové připojení. Uživatel kurzu postupuje při jeho absolvování svým vlastním tempem a 40hodinová dotace kurzu může být konsumována po libovolnou dobu. Je tedy z hlediska časového ke svým uživatelům velmi přívětivý a flexibilní. Dá se kdykoli přerušit a kdykoli v něm pokračovat tam, kde účastník skončil. Tedy, každý má možnost pracovat svým tempem a přizpůsobit si kurz svým časovým možnostem.

Kurz je rozdělen na celkem 10 lekcí, vždy po 4 hodinách: úvod / návykové látky, epidemiologie a problémové populace / Věda o prevenci a na důkazech založených politikách / intervence v rodině / školní prevence / prevence na pracovišti / komunitní prevence / enviromentální prevence / prevence založená na médiích / a monitoring a evaluace

Po úspěšné absolvování kurzu si posluchač v systému sám vygeneruje certifikát o jeho absolvování. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra.

 

Unplugged

Program Unplugged je určen pro děti ve věku 11 až 13 let (zpravidla žáci 6. tříd). Jedná se o program specifické všeobecné prevence užívání návykových látek. Byl vytvořen týme evropských odborníků v oblasti prevence a veřejného zdraví ve spojení s výzkumníky v rámci projektu EU-Dap (European Drug addiction prevention trial).

V současné době je tento projekt realizován ve více než 20 zemích, a to nejen v Evropě. Kurikulum programu Unplugged má tyto hlavní charakteristiky:

1) Pracuje se s celými třídními kolektivy v uvedené věkové skupině 11 až 13 let.

2) Program vychází z principů komplexního vlivu sociálního prostředí, rozvoje životních dovedností a samozřejmě využívá rovněž principu normativních přesvědčení.

3) Důraz je kladen na interaktivní předávání informací a zvyšování kompetencí a dovedností pomocí detailně a profesionálně připravených aktivit.

4) Program se skládá z dvanácti lekcí, které jsou připraveny tak, aby bylo možno provést každou z nich v rámci jedné vyučovací hodiny.

5) Lekce jsou zaměřeny na prevenci užívání konopných látek, tabáku a alkoholu a rovněž i na další návykové látky.

6) Lekce se svým zaměřením dělí na tři základní komponenty: 4 lekce jsou věnovány informacím a postojům, 4 lekce interpersonálním dovednostem a 4 lekce intrapersonálním dovednostem.

Jedná se tedy o program, kombinující podporu prevence v oblasti duševního zdraví (tzv. life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí) a prevenci užívání návykových látek. Program je realizován prezenčně, a trvá standardně 2 + 2 dny. První dva dny probíhá proškolení metodickým nástrojem, další dva jsou s odstupem věnovány evaluaci vzdělávání.

Tento program nabízí ucelenou metodiku, která se skládá z materiálů: tištěná metodika pro pedagogické pracovníky (manuál), barevné pracovní sešity pro žáky a sadu kartiček s kvízovými otázkami. Realizátorem této intervence jsou zpravidla školní metodici prevence, ale mohou to být i školní psychologové, výchovní poradci a další odborníci v prevenci, kteří úspěšně absolvovali tento vzdělání v tomto intervenčním nástroji.

Po úspěšné absolvování kurzu účastník obdrží certifikát. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí.

nPrevence

Metodika nPrevence je ryze český interaktivní / prezenční program všeobecné prevence užívání návykových látek. Je určena primárně pro žáky 7. tříd a sekund víceletých gymnázií. Cílem tohoto preventivního programu je vybavit děti a dospívající tak, aby v životě činili zdravá a bezpečná rozhodnutí.

Program nPrevence je koncipován tak, aby volně navazoval na původních 12 lekcí metodiky Unplugged. Cílem je upevnit a dále posílit preventivní efekt především u užívání tabáku, alkoholu a konopných látek.

Součástí této unikátní metodiky je manuál pro pedagogy, kteří budou se třídou program realizovat. Celkem čtyři 45-minutové lekce nPrevence lze realizovat v průběhu běžného školního režimu. Metodiku realizuje se třídou pedagogický pracovník (nejčastěji školní metodik prevence) a není možné ji používat bez náležitého proškolení.

V rámci školení v metodice nPrevence pedagogové rozvíjejí své dovednosti pro realizaci nPrevence a práci s doplňujícími video-prezentacemi získávají informace, které v manuálu pro učitele nejsou obsaženy. Rovněž prakticky nacvičují aktivity v bezpečném prostředí a seznámí s dalšími kolegy, kteří nPrevenci realizují na své škole, vytváří se tak neformální síť preventivních pracovníků, kteří si mohou být navzájem prospěšní.

Optimální kvalifikace a zkušenosti pro účast v kurzu:

1) absolvovaný kurz Metodiky prevence užívání návykových látek Unplugged nebo

2) absolvované specializační studium pro školní metodiky prevence v rozsahu 250 hodin, anebo

3) pedagog s 5 lety praxe v roli metodika či lektora preventivních programů a souhrnně alespoň 60 hodin kurzů s tématikou z oblasti primární prevence rizikového chování či práce se skupinou, anebo

4) výchovný poradce se specializací, školní psycholog, etoped, oblastní metodik prevence v rámci PPP alespoň s 1 rokem praxe

Po úspěšné absolvování kurzu účastník obdrží certifikát. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí.

Kočičí zahrada

Jedná se o interaktivní / prezenční nástroj využívaný v rámci všeobecné prevence, která je nespecifická a cílí na rozvoj dovedností pro život. Cílovou skupinou jsou žáci 1. stupně základní školy, ve věkové skupině od 7 do 10 let (což odpovídá 2. až 5. třídě).

Důraz se klade na interaktivní předávání informací, zvyšování sociálních dovedností a kompetencí pomocí podrobně připravených setkání. Skládá se z úvodního setkání, dvanácti tematicky zaměřených lekcí, které jsou zpracovány tak, aby se každá z nich mohla realizovat v rámci jedné až dvou vyučovacích hodin, a závěrečného setkání.

Program respektuje zásady pro poskytování programů primární prevence rizikového chování vůči stanovené cílové skupině. V metodickém zpracování lekcí se klade důraz na rozšiřování informací, rozvoj postojů a sociálních dovedností žáků.

Program se skládá ze tří částí, a to z úvodu, metodiky pro učitele a dvanácti zpracovaných lekcí. Každá lekce má dvě části. První tvoří samotný příběh, druhou pak metodický postup pro pedagogy, jak mají s konkrétním tématem pracovat. Jednotlivé příběhy na sebe navazují. Pro snadnější orientaci a práci s textem byla použita jednotná struktura zpracování:

1) na začátku každé lekce je shrnutí předchozího děje a stručné seznámení s aktuálním tématem,

2) v každé lekci jsou uvedeny konkrétní cíle k danému tématu, přehled základních pojmů a termínů,

3) přehled pomůcek,

4) ke každé lekci jsou vytvořeny příklady konkrétních otázek, které téma dále rozvíjí a pomáhají žákům se nad situací zamýšlet a řešit ji,

5) prezentace příběhu,

6) práce s žáky, převážně ve skupinkách dle uvedené metodiky a v neformálně uspořádaném prostředí s využitím komunitního kruhu,

7) v každé lekci je navržena i hlavní aktivita, která dokresluje příběh,

8) v závěru lekce následuje krátké shrnutí s doporučením a upozorněním pro učitele na možná rizika vzhledem k probíranému tématu,

9) krátká evaluace ze strany žáků i pedagoga – vedoucího programu.

Po úspěšné absolvování kurzu účastník obdrží certifikát. Kurz je v rámci projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí.

Tep (Technologie a prevence)

Jedná se o on-line kurz, který byl vytvořen s cílem pomoci zejména školním metodikům prevence, případně dalším pedagogickým pracovníkům, k rychlé orientaci v problematice rizik spojených s užíváním digitálních technologií a k umění provést několik rychlých preventivních intervencí v této oblasti.

Kurz absolventům poskytuje základní orientaci ve spektru problémů souvisejících s užíváním technologií, v projevech nadměrného užívání technologií či v možnostech rodičů a pečujících osob při pomoci s udržením kontroly nad technologiemi.

Dále upozorňuje na oblasti, které by měly být zohledněny při používání jednotlivých technologií. Poskytuje rovněž kontakty, na něž se lze obrátit při podezření, že některý z žáků je ohrožen nadměrným užíváním technologií.

Je realizovaný na on-line platformě MOOC Univerzity Karlovy. Výhodnou kurzu je, že je dostupný kdykoli a odkudkoli, kde je internetové připojení. Uživatel kurzu postupuje při jeho absolvování svým vlastním tempem a 4hodinová dotace kurzu může být konsumována po libovolnou dobu. Je tedy z hlediska časového ke svým uživatelům velmi přívětivý a flexibilní. Dá se kdykoli přerušit a kdykoli v něm pokračovat tam, kde účastník skončil. Tedy, každý má možnost pracovat svým tempem a přizpůsobit si kurz svým časovým možnostem.

Kurz je odborně garantován prof. Romanem Gabrhelíkem. Po úspěšné absolvování kurzu si posluchač v systému sám vygeneruje certifikát o jeho absolvování. Kurz je pro účely tohoto projektu akreditován u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí.

Právo a rizikové chování dětí a dospívajících

Jedná se o 8hodinový interaktivní / prezenční nástroj určený pro všechny pracovníky, kteří se věnují prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Po jeho absolvování mohou znalosti využít jak všichni pedagogičtí pracovníci, tak i strážníci městské / obecní policie, příslušníci Policie ČR, kurátoři OSPODu, pracovníci pedagogicko-psychologických poraden, výchovní poradci a vychovatelé, ale i další profesionálové, kteří se věnují práci s dětmi.

Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy stratifikuje rizikové chování do 23 forem, které tvoří ucelený komplex této problematiky. Jedná se o i) návykové látky, ii) rizikové chování v dopravě, iii) poruchy příjmu potravy, iv) problematika alkoholických nápojů a v) tabáku, vi) syndrom CAN, vii) šikana a viii) kyberšikana, ix) homofobie, x) extremismus (obsahující i rasismus, xenofobii a antisemitismus), xi) vandalismus, xii) záškoláctví, xiii) krádeže, xiv) netolismus, xv) krizové situace spojené s násilím, xvi) sebepoškozování, xvii) nová náboženská hnutí, xviii) sexuálně rizikové chování, xix) příslušnost k subkulturám, xx) domácí násilí, xxi) hazardní hraní, xxii) syndrom PAS a xxiii) obecně duševní onemocnění.

Vzdělávací seminář se zaměřuje se na všechny formy rizikového chování – kromě syndromu PAS (poruch autistického spektra), jejichž odraz nenacházíme ve správním, přestupkovém a trestním právu v případě rizikového chování dětí a dospívajících.

Cílem vzdělávacího programu je tedy seznámit účastníky s právním prostředím České republiky, které upravuje oblast problematiky rizikového chování. Seminář je dále zaměřen na rozšíření pedagogických kompetencí v oblasti právního povědomí při realizaci primární prevence ve školách a při řešení problémových situací. Pozornost je rovněž věnována závažnosti jednotlivých forem rizikového chování s jeho typickými znaky – přestupek / trestný čin. Samostatná část je věnována legislativním krokům v případech testování ovlivnění dětí návykovými látkami s podrobným vysvětlením vzájemného propojení opory v zákonech a konkrétního postupu.

Jedním z cílů semináře je i pomoci ke zkvalitnění spolupráce mezi jednotlivými profesionály v prevenci tak, aby byly vytvořeny podmínky pro jednotné působení těchto profesionálů v oblasti prevence rizikového chování dětí a dospívajících, a tak napomoci prevenci vzniku a rozvoje jejich duševního onemocnění. Seminář je logicky určen zejména pro ty, kteří již absolvovali preventivní intervenční programy, neboť právo samo o sobě nemůže být jediným a spásonosným programem.

Rozvíjím se

Jedná se o metodický intervenční nástroj, který ze své podstaty vychází ze švýcarské metodiky Objectif Grandir. Tento intervenční nástroj cílí na mladší děti na prvním stupni základní školy. Metodika rozvíjí jejich životní dovednosti a podporuje jejich osobnostní růst.

Program je zaměřen na rozvoj schopností dítěte, které bude ve svém současném i budoucím životě čelit mnohým rizikovým situacím: v dopravě, nebezpečím v kontaktu s vrstevníky i v kontaktu s cizími dospělými osobami, bude čelit afektivním konfliktům, možnému riziku vzniku závislostního chování, ztrátě zaměstnání rodičů, smutku ze ztráty blízkého člověka, rychlé adaptaci na nové životní podmínky a mnohé další.

Učitelé a rodiče nemohou dítě zbavit těchto životních rizik a obtíží. Každé dítě však může na základě těžkostí, jež prožívá mít možnost zvolit i pozitivní přístupy pro změnu, pokud má možnost o nich důvěrně hovořit s dospělými, kteří mu dokážou naslouchat, porozumět mu a obnovit jeho důvěru v sebe sama. Prostřednictvím sebevyjádření, vyjádření pocitů, názorů a tužeb objevuje dítě své hranice, zvětšuje svoji schopnost pro změnu, posiluje své kritické myšlení i svůj smysl pro zodpovědnost. Má také napomoci procesu komunikace, začleňování se do společnosti, otevírání různých témat pro diskusi, budování pozitivních vztahů s vrstevníky a napomáhat tak ke zdravému psychickému vývoji dítěte.

Program Rozvíjím se je určen pedagogům zejména třídním učitelům, školním metodikům prevence, kteří jej budou se třídou realizovat.

Metodika pro práci s rodiči

Jedná se o preventivní program určený pro rodiče, který je zaměřený na posilování jejich rodičovských kompetencí. Vznikl na základě potřeby oslovit právě rodiče jako důležitou cílovou skupinu v prevenci rizikového chování a propojit je na realizaci preventivních programů pro jejich děti ve školním prostředí. Jedná se zejména o programy pro různé cílové skupiny žáků zaměřené na rozvoj jejich sociálních dovedností ve vztahu k prevenci užívání návykových látek. Je úzce propojen a navazuje na metodiky Rozvíjím se, Kočičí zahrada, Unplugged a nPrevence. Jde o příležitost, kdy rodiče mohou mluvit a sdílet názory svých dětí z právě realizovaných programů a sami uplatňovat či využívat vhodné rodičovské strategie získané na vzájemných setkáních.

Role rodičů je v preventivním působení neopomenutelná. Pro vyšší efekt preventivních aktivit je vhodné zapojení zejména rodičů dětí ve věku 10 až 13 let. Adolescence je obdobím přechodu z dětství do dospělosti a je charakteristická množstvím změn v životě jedince, ať už to jsou změny v oblasti fyziologické, psychické či sociální, ať už ve smyslu negativním nebo pozitivním. Některé z těchto změn jsou předmětem vývojových úkolů tohoto období. Velkou proměnou procházejí interpersonální vztahy. Významné jsou pro adolescenty zejména vztahy s vrstevníky, a především se svými rodiči. Také proto je období adolescence zvoleno za důležité v preventivním programu pro rodiče.

Hlavním cílem tohoto preventivního programu je napomoci rodičům zvýšit jejich povědomí o rizikových i ochranných faktorech v rodině, které mohou v raném dospívání souviset s možným nástupem rizikového chování jejich dětí. Zároveň je cílem podpořit a posílit rodiče pro uplatňování takového stylu výchovy, který představuje i uplatňování větší kontroly a pozitivního povzbuzování dítěte k samostatnosti a nezávislosti. Tento přístup vyžaduje vyrovnaný a pečující postoj rodičů, spojený s přijetím a povzbuzením samostatných rozhodnutí dospívajícího.


 

 

počet zobrazení: 208 autor: enovakova, poslední aktualizace: enovakova, 28.06.2023
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.